1. Home
  2. Domeni
  3. Koje reči treba da koristim prilikom registracije imena domena?

Koje reči treba da koristim prilikom registracije imena domena?

Vaše ime domena će postati Vaš onlajn identitet. Klijenti će Vas tako prepoznavati i znaće putem koje adrese mogu da Vas pronađu. Zato vrlo pažljivo morate birati Vaše ime domena. Pa, koje reči možete da koristite prilikom registracije istog?

Šta su ključne reči?

Ispravan izbor ključnih reči u domenu, u naslovima stranica – tekst između oznaka <title> i </title>, u metatagovima i u „telu“ stranica, jedan je od najvažnijih elemenata optimizacije veb stranice, tako da se pojavljuje na čelu rezultata pretraživača.

Za ispravnu SEO (Search Engine Optimization) strategiju potrebno je odrediti 2-4 prioritetne ključne reči. Ovo su najvažnije reči koje najtačnije opisuju dizajn i sadržaj veb stranice. Kada ih određujete, trebalo bi da se pođe od toga koje će ključne reči korisnici koristiti prilikom pretraživanja putem pretraživača. Na primer, ako se radi o veb-sajtu o turizmu u Srbiji, prioritetne reči mogu biti Srbija, tourism, travel ili RS, vacation, resorts i tourism itd. Ove ključne reči, na primer njih 2, se preporučuju za ime domena, tj. naziv Vašeg sajta.

Nazad na vrh ⇑

Domeni sa rečima sa suprotnim značenjem

Većinu imena domena čine “standardne” engleske fraze i izrazi, ali ponekad se neobični izrazi bolje primete i pamte od onih običnih i banalnih. Takvi izrazi se dobijaju, na primer, korišćenjem oksimorona, tj. reči sa suprotnim značenjem. Na primer, domeni ovog tipa su: BlackLight.com/net/biz … (crno svetlo); DarkRadiance.com/net/biz… (crni sjaj); HotIce.com/net/biz… (vruć led); ColdHeat.com/net/biz… (hladna vrelina); IceFlame.com/net/biz… (ledeni plamen); WetDrought.com/net/biz… (mokra suša).

Nazad na vrh ⇑

Domeni sa rimom

Kratke, koncizni domeni koje sadrže reči koje se rimuju su takođe veoma popularni i korišćeni – imaju svojstvenu karakterističnu „melodiju“ koja im olakšava pamćenje. Primer u ovom pogledu je domen www.HotOrNot.com – ime jedne od najposećenijih stranica na internetu na koju svako može da postavi svoju sliku i da je posetioci sajta ocene.

Na stranici rhimezone.com na kojoj možete uneti svoju osnovnu ključnu reč i pronaći sve reči koje se s njom rimuju. Na primer, domen za sajt za automobile bi mogao da bude CarsOfStars.com/net/biz, domen za sajt o putovanjima bi mogao da bude TripHip.com/net/biz, domen za sajt nekog šoua bi mogao biti – GoToShow.com/net/biz… , domen za viceve i zabavu – TonsOfFuns.com/net/biz… itd.

Nazad na vrh ⇑

Domeni sa rečima koje se “preklapaju”

Neki domeni su sastavljeni od dve reči, gde je poslednjih nekoliko slova prve reči isto kao i prvih nekoliko slova druge reči. Na ovaj način se reči mogu preklapati i, generalno, domen može biti nekoliko znakova kraći. Primer ovakvog domena može biti www.traVELocity.com – ime jednog od velikih turističkih portala koji se sastoji od reči travel (putovati, putovanje) i velocity (brzina), gde je “vel” istovremeno kraj prve i početak druge reči.

Nazad na vrh ⇑

Koristite izraze koji su stekli svetsku popularnost

Imena domena često se koriste za izraze i kombinacije reči, koji su iz nekog razloga široko rasprostranjeni i poznati u gotovo svim tačkama sveta. Tipičan primer u tom pogledu je domen www.AliBaba.com – na ovoj veb lokaciji nalazi se jedan od najvećih azijskih business-to-business portala. Svi ili gotovo svi su čuli priču o Ali Babi i 40 razbojnika – prevedena je na više jezika i veoma je popularna širom sveta. Zbog toga je ime glavnog junaka – Ali Baba – poznato većini ljudi na svetu. Jednom kada je pročitan, takav domen je teže zaboraviti, mada se u ovom slučaju ime ne odnosi direktno na predmet veb-sajta.

Na primer, ako odlučite da napravite veb-sajt o fudbalu i zauzete su sve relevantni domeni koje sadrže reč fudbal, dobra opcija je da proverite da li je slobodan domen TheNameOfTheGame.com/net/biz… , koji je kao izraz popularne pesme naširoko poznat u celom svetu.

Generalno, ideja je da nakon što su nedvosmisleni domeni već zauzeti, pronađite neki veoma popularan izraz u svetu knjiga, filma, pesmi itd., koji će se registrovati kao ime domena.

Nazad na vrh ⇑

Koristite latinske izraze

Najčešće korišćen jezik na internetu je engleski, pa je preporučljivo registrovati domene koje sadrže engleske reči ili izraze. Ali takođe postoji veliki broj latinskih fraza koje su rasprostranjene i korišćene u celom svetu – na primer “in vino veritas” (u vinu je istina), “veni, vidi, vici” (dođoh, videh, pobedih), “cogito, ergo sum” (mislim, dakle, postojim) itd. Dakle, dobra alternativa je da se registrujete kao domen bilo kog sadržaja koji je pogodan za sadržaj veb lokacije sa latino motom, izrazom ili poslovicom, a na to se uputite na rečnik ili veb lokaciju sa prevedenim latinskim frazama. Dakle, dobra alternativa je da registrujete bilo koji domen koji je pogodan za sadržaj veb-sajta sa latinskim motom, izrazom ili poslovicom, a za to se uputite na rečnik ili veb-sajt sa prevedenim latinskim frazama.

U slučaju gore navedenog primera, domen InVinoVeritas.com/net/biz… bi moglo biti ime domena za proizvođače alkoholnih pića, vinski podrum itd. CogitoErgoSum.com/net/biz… bi moglo da bude ime domena naučne ili filozofske ustanove, VeniVidiVici.com/net/biz… – sportsku stranicu i sl.

Nazad na vrh ⇑

Koristite TLD kao nastavak izraza

Osnovni domeni najvišeg nivoa(TLD, top-level domeni) sa .com, .net, .org, .biz i .info. Pored toga, SuperHosting.RS nudi i domene Evropske unije – .EU. Postoje određene vrste imena domena koja predstavljaju izraz koji se završava jednom od reči čija je skraćenica domen najvišeg nivoa. U ovom slučaju, domen najvišeg nivoa koristi se kao deo samog izraza, kao njegov završetak. Na primer izrazi kao “All the business” mogu da izgledaju u pogledu domena ne samo kao AllTheBusiness.com/net/biz… i AllTheBiz.com/net/biz.., već i kao AllThe.business. Takvi alternativni domeni mogu se kreirati za sve izraze koji završavaju rečima “komercijalno” ili “komunikacija” (com), “mreža” (net), “organizacija” (org), “posao” (biz, business), ” informacije “(info) i” Evropa “ili” evropska “(eu). Takvi domeni mogu biti, na primer, BeOnThe.net, LinksTo.info, AddYour.biz, GoNovTo.eu, itd.

Nazad na vrh ⇑

Koristite idiome

Idiomi su specifični izrazi koji postoje samo na određenom jeziku i ne mogu se prevesti bukvalno na drugi jezik, već samo po njihovom smislu. Na primer, idiomi u srpskom bi bili “Ispravljati krive Drine”, “Biti bez dlake na jeziku” i dr. koji ako se bukvalno prevedu, reč po reč, na engleski, nemački i druge jezike, izgubiće se smisao koji ima u srpskom.

Preporučljivo je proučiti engleske idiome i najtipičnije engleske izraze kada tražite alternativni domen, jer je vrlo dobro kao alternativu veb-adresi pronalaženje i registrovanje domena sa nekim pogodnim engleskim idiomom.

Na primer, engleski idiomi za jako dobro obučenog čoveka su Dress to Kill i Dressed to Kill (bukvalno prevedeno “Obučen da ubije”, tj. obučen u odeću za ubice, sjajno obučen). Shodno tome, domeni DressToKill.com/net/biz…, DressedToKill.com/net/biz… Dress2Kill.com/net/biz… и Dressed2Kill.com/net/biz… bila bi dobra opcija za bilo koju kompaniju za proizvodnju i trgovinu odećom. Sličan domen je takođe pogodan za kompanije za dizajn odeće i odlična je alternativa veb adresama tipa GreatDress.com/net/biz…, BestApparel.com/net/biz…, NiceClothes.com/net/biz… i dr. Sa određene tačke gledišta, varijanta Dress(ed)-to-Kill je i bolja od “običnih” domena za odeću jer postoji začkoljica i šala, a takve fraze se lakše pamte; izraz je legitiman, da tako kažem, izraz-idiom engleskog jezika; pored toga, ovaj izraz sadrži i ključnu reč “dress” u ovom slučaju, što je važno ako je koriste prodavci, proizvođači i dizajneri odeće.

Nazad na vrh ⇑

Koristite množinu

Ako je ime domena zauzeto varijantom sa rečju ili rečima u jednini, trebalo bi proveriti da li je dostupna varijanta u množini. U nekim je slučajevima razumnije koristiti množinu reči – kao na primer u slučaju Shoes (cipele). Množina ključne reči ili ključnih reči pruža još jednu alternatvnu mogućnost. Ako niste sigurni u ispravno pisanje engleskih reči, uvek se možete obratiti rečniku.

Nazad na vrh ⇑

„Nove“ i prerađene reči i izrazi

Najbolje je da domen bude sastavljen od jedne reči, ali gotovo sve reči iz engleskog rečnika, a mnoge iz srpskog su već registrovane, posebno .com domeni. Ako definitivno želite da vaš domen bude jedna reč, onda možete jednostavno smisliti novu reč. Primer takve veb stranice je www.wikipedia.org – besplatna enciklopedija koju korisnici sami popunjavaju. Wiki na havajskom znači „brzo“, a reči se dodaje reč „pedia“, tj. kraj reči enciklopedija. Na osnovu toga mogu se stvoriti nove reči za svaku oblast, na primer, sajt za rekorde i ekstremne sportove ili automobile mogu imati domen Extremopedia.com/net/biz… itd.

Često korišćeni sufiks je i –landia, npr. Weblandia, cyberlandia i sl.

Reči se mogu obrađivati na svaki mogući način. Često se reč skraćuje i kao nastavak se stavlja -ma ili -mo, po ovom principu su nastale reči poput – Ultima, Ultimo (od krajnjeg), Extrema, Extremo (od extreme), Informa (od information) itd. Ove reči mogu da se kombinuju sa drugim prerađenim rečima ili onim iz rečnika.

Druga opcija je da se na reč dodaju nastavci -um, -us ili -s, tako da zvuči latinski (pošto mnoge latinske reči imaju takve nastavke). Na primer, exotic može da se prepravi u exoticum ili exoticus, travel – u travelis itd.

Drugi najčešće korišćeni nastavak je -ica – na primer Balkanica, virtualica i sl.

Takođe možete poboljšati popularnu kombinaciju reči tako što ćete je „prilagoditi“ svojim potrebama i dizajnu. Na primer, veb-sajt GloboSapiens.net koristio je redizajniranu verziju izraza Homo Sapiens za svoj domen.

Ideja iza takvih domena je da promenom 2-3 slova u reči ili izrazu dobijete novo, jedinstveno ime koje razlikuje vaš domen od ostalih i po želji može postati vaš zaštitni znak i izuzetno popularan veb-sajt. Ovaj tip je domen najpoznatijeg i najčešćeg pretraživača Google.com – njegov domen je prerada reči Googol, što je englesko ime za cifru sa 100 nula posle jedinice (10 na stoti stepen). U vreme kada je Google.com stvoren (krajem 1996. – početak 1997.), domen Googol.com je već bio registrovan.

Nazad na vrh ⇑

Neke od najčešće korišćenih skraćenica i akronima

1st – First – Prvi
2nd – Second – Drugi
2 – to – do, u
2day – Today – Danas
365 – Whole Year – Cela godina
3W – World Wild Web – Veb, internet
24-7 – 24 hours, 7 days – 24 časa, 7 dana
24h (24hr) – 24 hours – 24 časa
4 – For – Zа
ABC – Alphabet – Alfabet
Ad(s), Adv, Advert – Advertisement(s) – Reklama(e) / Objava(e)
Admin – Administrator – Administrator
Acad – Academic – Akademski
AM – Ante Meridiem – Prepodne
BB – Bed & Breakfast – Noćenje sa doručkom (u hotelu)
RS – Serbia(n) – Srbija, Srpski
B2B – Business to Business – B2B
Biz – Business – Biznis
CC – Credit Card – Kreditna kartica
Com (Comm) – Commercial – Komercijalan, trgovački
Co (Coop) – Cooperation – Saradnja
Corp – Corporation – Korporacija
DB – DataBase – Baza podataka
Dir – Directory – Direktorijum, adresar
Doc(s) – Document(s) – Dokument(i)
Dev – Development – Razvoj
Dr – Doctor – Doktor / Lekar
е (e-) – Electronic – Elektronski
e-Biz (eBiz) – Electronic Business – Elektronski biznis
е-Com (eCom, eComm) – Electronic Commerce – Elektronska trgovina
Edu – Education – Obrazovanje
е-Mail (eMail) – Electronic Mail – Elektronska pošta
е-Zine (eZine) – Electronic Magazine – Elektronski časopis
е-Shop (eShop) – Electronic Shop – Elektronska prodavnica
е-Store (eStore) – Electronic Store – Elektronska prodavnica (magacin)
е-Buy (eBuy) – Electronic Buy – Elektronska kupovina
Econ – Economy, Economics – Ekonomija
EU – European Union, Europe – Evropski savez, Evropa
Euro – European – Evropski (ska, sko)
FAQ (FAQs) – Frequently Asked Questions – Često postavljana pitanja
F2F – Face to Face – Lice u lice
Fed – Federation – Federacija
Glo – Globalization, Global – Globalizacija, Globalni
Gov – Government – Vlada
Gym – Gymnastic – Gimnastika, Sport
h (hr) – hour – čas
HTML – HyperText Markup Language – Hipertekst jezik za označavanje
HTTP – HyperText Transfer Protocol – Hipertekst protokol za prenos
i (i-) – Internet – Internet
i-Net (iNet) – Internet – Internet
i-Biz (iBiz) – Internet Business – Internet biznis, internet poslovanje
i-Com (iCom, iComm) – Internet Commerce – Internet trgovina
i-Shop (iShop) – Internet Shop – Internet prodavnica
i-Store – (iStore) Internet Store – Internet prodavnica (Magacin)
i-Buy – (iBuy) Internet Buy – Internet kupovina
Id – Identify, Identiyi – Identičnost, Identifikujem
Img – Image – Slika
Info – Information – Informacija
Inc – Incorporation – Korporacija, Spajanje
Ins – Insurance – Osiguranje
Int – Integration, Integrated – Ceo, Jedinstvo, Spajanje
Intel – Intelligence – Inteligencija
Inv – Investment – Investicija
KW – Key Words – Ključne reči
Lab – Laboratory -Laboratorija
Lib – Library – Biblioteka
Lit – Literature – Literatura, književnost
Ltd – Limited Trade – d.o.o.
Loc – Location, Local, Locality – Lokacija, Mesto, Lokalni, Lokalitet
Max – Maximum – Maksimalno
Min – Minimum – Minimalno
MLM – Multi Level Marketing – Piramidalni marketing
Med – Medical – Medicinski
Mr – Mister – Gospodin
Mrs – Mistress – Gospođa
Mil – Military – Bojni
MP3 – – Format za muzički fajl
Net – Network – Mreža
N1 (No1) – Number 1 – Broj 1
Nom – Nomination – Označavanje, Nominacija, Izbor
OKay (OK) – All Correct – Sve je OK, Dobro, Odlično
OL – OnLine – Onlajn, Na internetu
Opp (Op) – Opportunity – Mogućnost
Org – Organization – Organizacija
Pcg (Pcgs) – Package(s) – Paket(i)
Pgs – Pages – Страници
Per (Perf / Pers) – Perfect / Personal – Savršen / Lični
Pro (Prof) Professional – Profesionalan
Prog – Programme / Programming – Program / Programiranje
Pic(s) – Picture(s) – Snimak, Slika
Pop – Popular – Popularan / Narodni
Prom (Promo)- Promotion, Promote – Reklama, Promocija
Pros – Prospectus / Prosperity – Prospekt, Katalog / Prosperitet
Prov – Province / Provide – Oblast, Provincija / Dostava, Snabdevanje
Psy – Psychology – Psihologija
PM – Post Meridiem – Poslepodne
PO – Post Office – Pošta
Rev – Revenue – Prihod
Reg – Register – Registar, Upisujem, Registrujem
Sat – Satellite – Satelit
Sec – Secure, Security – Siguran, Bezbednost
SOS – – Poziv/Signal za pomoć
Sys – System(atic) – Sistema(tičan)
Soft – Software – Softver
Sub – Subject – Tema, Predmet
TV – Television – Televizija
Tel (Phone) – Telephone – Telefon
Trans – Transport(ation) – Transport
Tour – Tourism, Tourist – Turizam, Turistički
U – You – Ti, Tebe
URL – Uniform Resource Locator – Veb adresa
Uni – University / Union, United – Univerzitet / Unija, Ujedinjen
v (v-) – Virtual – Virtuelan
v-Shop (vShop) – Virtual Shop – Virtuelna prodavnica
v-Store (vStore) – Virtual Store – Virtuelna prodavnica (Magacin)
v-Reality – (vReality) – Virtual Reality – Virtuelna Realnost
VIP – Very Important Persons – Mnogo važne ličnosti, VIP
Vac – Vacation – Odmor
YP – Yellow Pages – Žute stranice
WWW – World Wild Web – Veb, Internet
W3 – World Wild Web – Veb, Internet
Web – World Wild Web – Veb, Internet
WS – Web Site – Veb-sajt
Wiz – Wizard – Čarobnjak
X3M – Extreme – Krajnji, Ekstreman
Zoo – Zoological – Zoološki, Za životinje

Ovo nisu sve skraćenice na engleskom jeziku, niti su sve koje se koriste na Internetu. Ali oni su najpopularniji akronimi koji prelaze u žargon interneta i razumljivi su gotovo svim korisnicima interneta iz celog sveta.

Ova lista može biti korisna u pronalaženju i registrovanju pravog domena za Vas, tako što ćete pronaći skraćenicu koju želite i kombinovati je sa drugim skraćenicama ili rečima. Pretpostavimo da ćete napraviti veb-sajt o književnosti ili portal. U tom slučaju, osnovne ključne reči su “Književnost” – Literature (Lit) и “Biblioteka” – Library (Lib). Varijante za domen mogu biti:

LitWS.com/net/biz/info
LitDir.com/net/biz/info
LitOL.com/net/biz/info
LitOnline.com/net/biz/info
vLitLib.com/net/biz/info
WebLitPortal.com/net/biz/info
Web-Lit.com/net/biz/info
LitInfoOnline.com/net/biz/info
LitInfo-Online.com/net/biz/info
AllLit.com/net/biz/info
AllLitInfo.com/net/biz/info
LitLib.com/net/biz/info
Lit-Lib.com/net/biz/info
LitLibrary.com/net/biz/info
Lit-OL.com/net/biz/info
Lit-Online.com/net/biz/info
eLitPortal.com/net/biz/info
i-Lit.com/net/biz/info
WWWLitDir.com/net/biz/info
W3Lit.com/net/biz/info
MyLitSite.com/net/biz/info
Lit4U.com/net/biz/info

itd.

Naravno, takođe možete da koristite čitave ključne reči Literary (književni), Literature (literatura, književnost) i Library (biblioteka) dodavajući im skraćenice i / ili reči

Nazad na vrh ⇑

Koristite crtice

U imenima domena mogu se koristiti pored latiničnih slova, brojeva i specijalni znak crtica (-). Ako se vaš izbor domena sastoji od dve ili tri reči i varijanta sa spojenim rečima je zauzeta, proverite da li varijanta sa crticom između reči nije dostupna.

Nazad na vrh ⇑

Koristite cifre

Pored slova i crtica, ime domena može imati i arapske brojeve. Domen može biti sastavljen samo od brojeva ili brojeva sa crticama između njih.

U nekim domenima brojevi se koriste za zamenu određenih reči ili slova. Na primer, vrlo je popularno koristiti brojeve 4 i 2, čiji izgovor na engleskom zamenjuju reči „for“(za), „to“ (do, za, u odnosu na) i „too“ (takođe). Na primer, dva od najrasprostranjenijih i naviše korišćenih izraza na internetu su “4U” i “go2”, koji po izgovoru na engleskom odgovaraju izrazima “za tebe” i “idi do”. Mnogi domeni koriste konstrukcije tipa All4U.com/net/biz…, Best4U.com/net/biz…, Go2Europe.com/net/biz… itd. Pogodnost ove vrste domena je što je ime skraćenp za nekoliko znakova i vizuelno je vrlo kratak i koncizan. Loša strana je da kada morate da nekom usmeno kažete domen, na primer, preko telefona, moraćete da dodatno objasnite da je „fror“ zapisano u broju 4, a „tu“ u broju 2, itd.

Ako odaberete domen ovog tipa, preporučljivo je, ako je moguće, da registrujete varijantu bez broja, tj. sa „for“ i „to“ , kako bi se sprečila zabuna među posetiocima sajta i „prelivanje“ poseta ka tuđim veb-sajtovima.

Druga često korišćena cifra u domenima je 1. Na primer, ako su domeni VirtualStore.com/net/biz… i Virtual-Store.com/net/biz… zauzeti, dobra je opcija da proverite da li je domen 1VirtualStore.com/net/biz slobodan, ili još bolje – 1stVirtualStore.com / net / biz… Logična konstrukcija mnogih imena domena omogućava im da započnu s “1st” (prvi), a kada domen započne sa jedinicom, to pruža određenu prednost prilikom dodavanja adrese u veb direktorijumima poput dir.yahoo.com itd. Većina veb direktorijuma rangira indeksirane sajtove po abecednom redu, tako da ako domen počinje sa 1, uvek će se pojavljivati na vrhu stranice. To vam daje bolju šansu da budete primećeni i postignete veći saobraćaj.

Naravno, domeni koji počinju drugim brojevima ili prvim slovima abecede – A, B i C – takođe se pojavljuju na vrhu stranica direktorijuma. Postoji dosta kvalitetnih veb-sajtova čije adrese počinju sa 123…, 1a…, aaa… itd.

U nekim slučajevima se brojevi koriste kao zamena za nekoliko slova kada kucate reči, kao što su x3m (extreme), in4mation (information), itd.

Broj 0 u imenima domena može biti „problematičan“ – preporučljivo je izbegavati zamenu nule slovom „o“, kao što se to ponekad dešava. Problem proizilazi iz toga da kada je slovo “o” veliko (O) teško da se može razlikovati od broja 0 (nula). Ako registrujete domen tipa top1oo.com/net/biz… gde „o“ u domenu predstavlja nulu, to može zbuniti potencijalne posetioce veb-sajta.

U domen mogu da se uključe i rimske cifre, pomoću slova I, V i X – na primer XXICentury.com/net/biz… (21. vek) i sl.

Nazad na vrh ⇑

Pročitajte još:
⇒ 5 + 1 savet za odabir domena
⇒ Kraće ili duže ime domena?

Updated on 15. November 2023.
Was this article helpful?

Related Articles