Svi često tražimo informacije na Google-u ili nekom drugom pretraživaču. Što više tražimo, bolje ćemo naučiti da to radimo ili da ćemo shvatiti da ne pitamo osobu već mašinu.
Uvek postoji nešto novo i korisno što možemo da naučimo da poboljšamo i ubrzamo pretraživanje informacija. U zavisnosti od načina pretraživanja, možemo doći do odgovora veoma brzo ili dugo lutati na stranicama rezultata pretraživanja (SERP – Search Engine Results Pages).
Kad nešto tražite na Google-u, treba imati na umu da:
- Ne postavljamo pitanje stvarnoj osobi, već programu koji još ne razume naše pitanje, ali traži podudaranje teksta koji smo poslali sa onim koji je snimljen u bazi podataka (koristeći algoritme za pretraživanja).
- Informacije u Google bazi podataka predstavljaju, u celini, snimljene tekstove sa stranica sajta.
- Ne treba da stavljamo interpunkcijske znakove jer ih Google ne uzima u obzir. Takođe ne moramo da koristimo velika slova. Na primer, rezultati za “GDPR” su isti kao i za “gdpr“.
- Iako već postoje mnogi sajtovi na srpskom jeziku, oni su vrlo mali deo ogromne Google-ove baze podataka. Nećete uvek naći ono što tražite na stranicama na srpskom jeziku. Stoga možemo potražiti na drugom jeziku – engleskom npr.
- Nisu svi „dodaci“ rezultatima mogući, podržani ili još uvek dostupni za stranice na srpskom jeziku kao što su Featured Snippets (Istaknuti isečak) i People Also Ask (Ljudi takođe pitaju).
Da bismo postigli najpreciznije moguće rezultate, moramo zamisliti kako bi informacije koje tražimo mogle da postoje kao zaseban tekst.
Evo nekih isprobanih Google tehnika za pretraživanje koje mnogo pomažu u pronalaženju konkretnijih informacija.
1. Postavite pravo pitanje Google-u
Ako ste negde pročitali da “Sunce nije žuto” i hoćete da proverite da li je ovo tačno, kada odete na Google, kakva će biti Vaša prva pitanja koja će Vam pasti na pamet? Možda:
- Zašto ga bojimo žutim, ako je to tačno?
- Kako to da Sunce nije žuto?
- Da li je tačno da sunce nije žuto?
- Viđam ga svaki dan, mora biti žuto.
- Za ovo znam, može li neki drugi primer?
Da biste Google-u postavili pravo pitanje (upit za pretragu), možete da izaberete između dva pristupa.
a) Potražite izjavu (poruku o grešci)
Prvi način da potražite jeste da zatražite izjavu (ili poruku o grešci ako tražite rešenje za neki problem)
Na primer, ako potražite tačnu frazu „Sunce nije žuto“, postoji velika mogućnost da pronađete konkretne informacije (ili rešenje).
Izjavu stavite u navodnike tako da se može tražiti tačno podudaranje cele fraze, a ne pojedinačne reči u njoj.
Kada pretražite na Google-u tačnu frazu, poput „kreirajte sopstveni veb-sajt u 6 koraka“, dobićete kao rezultat sve stranice koje sadrže upravo taj tekst.
Rezultati će biti mnogo specifičniji i malobrojniji, jer se pretraživani tekst 100% podudara sa vrlo malo postojećih informacija na stranicama.
Na različitim stranicama, člancima i uopšte veb-sajtovima tekstovi nisu potpuno isti, tako da traženje tačne fraze (nekoliko reči priloženo u navodnicima) neće nam pokazati mnogo rezultata, ali oni će dati tačno podudaranje.
Što konkretnije pitamo Google, to ćemo dobiti konkretnije rezultate.
Poteškoća u pronalaženju i pronalaženju tačnih informacija proizilazi iz činjenice da ne znamo unapred kako su one napisane u tekstovima stranica.
Pretraga za rešenjem problema sa sajtom
Pristup pretraživanju poruka o grešci vrlo je uspešan kada se traži rešenje problema na veb-sajtu (a mi imamo poruku o grešci).
Na primer, ako potražite poruku „this site can’t be reached“, koju biste mogli dobiti prilikom pokušaja učitavanja veb-sajta u Chrome-u, možda ćete dobiti najverovatnije rešenje na poziciji 0 u rezultatima.
Sledeći put kada primite poruku o grešci (bilo da je to veb-sajt ili neka aplikacija koju koristite na svom uređaju), prvo je proverite na Google-u. Možda se iznenadite koliko se drugih ljudi već suočilo sa istim problemom i pronašlo rešenje.
б) Potražite u formi odgovora
Drugi pristup Google pretrazi je pretražite u formi odgovora na Vaše pitanje.
Na primer, razmotrili ste tvrdnju da „Sunce nije žuto!“ i postavlja se važno pitanje „Koja je prava boja Sunca?“, a odgovor na njega će nam reći istinu. Sve što trebate učiniti ga preformulišete u odgovor „prava boja Sunca je“.
Kada u pretrazi ne postavljate pitanje, već dajete odgovor (jer će najverovatnije informacija da tako stoji u tekstu), dobićete tačnije rezultate.
Ponekad se može desiti da ne pogodite baš tačne reči, na primer, reč “pravi” se može koristiti umesto “stvaran”. U tim slučajevima koristite logički operator ILI (ili), koji je napisan simbolom “|” (vertikalna linija), i pošaljite upit na ovaj način: “realna | prava boja sunca je”. Međutim, u ovom primeru je reč targetirana i za sada nema rezultata za „realna boja sunca je“ (bar dok Google ne indeksira ovaj članak).
Da biste jasno videli rezultate korišćenja operatora ILI, potražite “boja sunca je žuta | bela“.
Ako tražite tačnu frazu na srpskom s pitanjem “koja je prava boja sunca“, možda nećete dobiti rezultate. Do sada Google još nije indeksirao ovaj članak, koji sadrži upravo tu frazu.
Kada tražite pitanje ili odgovor, ali na engleskom jeziku, možete dobiti konkretan i jasan odgovor neposredno pre prve pozicije u rezultatima.
Na primer, ako tražite „the color of the sun is“ (bez navodnika, nema potrebe za traženjem fraze), dobićete odgovor „white“.
Featured Snippets (Istaknuti isečci) je okvir odabranih odlomaka koji predstavljaju najkorisniji sadržaj. Kada Google identifikuje stranicu kao vrlo korisnu i sadrži tačan i konkretan odgovor na pitanje, on može da je prikaže kao okvir “odabranog isečka”. Trenutno se ovaj „dodatak“ može videti za stranice na engleskom jeziku, i ako je interfejs pretraživača na engleskom.
2. Parametri pretraživanja
Google održava dodatne parametre pretrage koji filtriraju, menjaju ili preciziraju rezultate. Ovi parametri se nazivaju i “operatori”.
Nekoliko primera operatora:
- intitle:thisword – Pretražite po reči u naslovu stranica
- inurl:thissite.com – Sa related možete pronaći slične stranice ili veb-sajtove
- * – Wildcard operator. Na primer, svi poddomeni za domen „site:*.mysupersite.com“.
- ( ) – Možete da grupišete određene reči ili druge operatore u zagradama. Na primer „sajt (wordpress|joomla)“
Operatori se dostavljaju u polje za pretragu zajedno sa rečju / frazom za pretragu. Neki od ovih specijalnih operatora predstavljaju reč posle koje se piše dve tačke (bez razmaka između dve tačke i reči), na primer “intitle:thisword”.
Ovi operateri su vrlo korisni kada želite da istražite određenu informaciju na Google-u.
Pretražite po frazi ili tačnom podudaranju
Za traženje fraze, a ne pojedinačne reči u njoj, možete je staviti pod navodnike. Kada se stavi pod navodnike jedna reč, isključuju se iz pretrage njeni sinonimi.
Na primer: “wordpress sajt” | google.com
Definicija reči
define:thisword
Pomoću ovog operatora možete videti više informacija o samoj reči – definicija, prevod, poreklo, upotreba tokom vremena.
define:domain | google.rs
Pretražite određen sajt
site:somesite.com thisword
Kada pretpostavljate da veb-sajt može sadržati ono što tražite i ne želite da se prikazuju rezultati sa drugih veb-sajtova, možete da koristite operator site:.
Na primer, tražite na sajtu help.superhosting.rs reč “domen”:
site:help.superhosting.rs domen | google.com
Pretražite po tipu fajla
filetype:pdf thisword
Na Google-u možete da tražite informacije koje nisu dostupne na veb stranicama (html). Možete da tražite dokumente i određene vrste datoteka kao što su pdf, doc, odt, ppt, xls i druge koje sadrže traženi pojam.
Google indeksira različite vrste datoteka, pogledajte punu listu: File types indexable by Google.
Keširana verzija stranice
cache:website.com
Ako se iz nekog razloga stranica više ne učitava, ali želite da vidite šta se na njoj nalazi, možete da učitate keširanu verziju nje. Ova verzija stranice je sačuvana u Google indeksu od poslednjeg indeksiranja.
Logički operator “AND”
Ovaj operator se može koristiti za kombinovanje drugih pretraživača. Google podrazumevano prihvata „+“ ili prazan prostor unesen u polje za pretragu kao operator AND.
Na primer:
intitle:ускоряване AND wordpress AND inurl:speed-up
i
intitle:ubrzavanje+wordpress+inurl:speed-up
je isto kao:
intitle: ubrzavanje wordpress inurl:speed-up
Postoji nekoliko uslova za to, na primer: naslov stranice (intitle) treba da sadrži reč „ubrzavanje“, sadržaj treba da sadrži reč „wordpress“, a URL (inurl) reč „ubrzavanje”.
Logički operator “-”
Pomoću ovog operatera možete isključiti određenu reč / frazu iz rezultata. Ili isključite određeni sajt / domen. Može se koristiti sa drugim operaterima poput “-site:”, “-intitle:” i još mnogo toga.
Na primer, možete da tražite: reč “veb-sajt”, a gde rezultati NE uključuju reč “wordpress”:
sajt -wordpress
Potražite tačnu frazu „ovo je fraza“ na svim veb-sajtovima osim na onim sa domenima .com i .net:
"ovo je fraza" -site:.com -site:.net
Logički operator “OR”
Možete pretražiti jednu reč ili frazu sa ovim operatorom. Dodajte vertikalnu liniju „|“ u polje za pretragu, bez razmaka reči. Kao u primeru: “boja sunca je žuta | bela“.
Na primer, tražite wordpress ili joomla:
wordpress|joomla
wordpress|joomla | google.com
Rezultati će sadržati jednu ili drugu reč odvojeno, a u nekima i jednu i drugu reč zajedno.
Ako tražite iste reči bez OR, većina rezultata će doći sa stranica koje sadrže obe reči.
3. Filtriranje rezultata
Možete koristiti i filtere za optimizaciju rezultata na Google-u, pored operatera u Vašem upitu za pretragu Filteri su dostupni ili putem opcije Napredna pretraga (Advanced Search) ili preko stranice sa rezultatima samog tastera Alatke (Tools) ili se dodaju kao parametri u URL adresu.
Neki od filtera su: jezik, regija, datum poslednje ispravke, tip fajla.
Zavisno od pretraživanja, neće biti dostupni svi filteri na stranici sa rezultatima u opciji Alati (Tools). Međutim, neki od njih mogu se koristiti u pretraživanju dodavanjem kao parametar u URL-u pretraživača.
Dodavanje filtera u URL se vrši u parametru upita „q=“. Ispred svakog filtera se dodaje simbol „&“ , zatim njegovo ime i vrednost, na primer „q=wordpress&lr=lang_rs“. Kada se postave i operatori u URL koji predstavljaju reč, dve tačke je predstavljeno simbolom „%3A“ na primer „q=thisword&lr=lang_rs&intitle%3Awordpress“.
Na primer, prilikom učitavanja sledeće adrese, Google traži stranice na srpskom jeziku (filter lr) koje u svom naslovu (intitle operator) sadrže reč wordpress:
https://www.google.com/search?q=intitle%3Awordpress&lr=lang_sr
4. Pretraživanje rezultata samo na srpskom jeziku
Na mnoga pitanja Google još uvek odgovara samo na engleskom jeziku, posebno kada pretražujete reč / frazu na engleskom jeziku. Na primer, ako pretražujete „wordpress“ ili „php“ preko google.com, rezultati su sa veb-sajtova na engleskom jeziku. Kada pretražujete google.rs, rezultati se prikazuju na srpskom, ali većina je i dalje na engleskom. Kako biste pretražili stranice samo na srpskom jeziku, prema reči /frazi na engleskom jeziku možete koristiti dodatne parametre u URL adresi.
Na primer, da biste videli rezultate samo na srpskom jeziku za wordpress-u, u URL pretraživača dodajte parametar “lr = lang_sr” i izgledaće ovako:
https://www.google.com/search?q=wordpress&lr=lang_sr
Podešavanje jezika rezultata može se izvršiti u Search Settings » Languages » Currently showing search results in.
Da biste odabrali da se rezultati prikazuju uglavnom na srpskom jeziku, prvo morate postaviti srpski jezik na Google interfejsu (Search Settings » Languages » Which language should Google products use?). Ovo podešavanje je pogodno ako želite da pretražite rezultate samo na odabranom jeziku. Na primer, odaberete „srpski“ i pretraživač će prikazati rezultate od stranica čiji je sadržaj na srpskom. Neki rezultati na srpskom jeziku se možda neće prikazati jer pretraživač takođe prikazuje mnogo rezultata na engleskom jeziku uprkos ovom podešavanju.
Kada pretražujete na više jezika (odvojeno srpski i engleski), brže je i lakše koristiti napredni parametar „lr“ (language restrict) u URL-u umesto da stalno menjate podešavanja u Search Settings. Takođe, kada koristite ovaj parametar, nije važno na kojem je jeziku interfejs pretraživača (.rs ili .com).
Drugi način da naterate Google da Vam pokaže rezultate na srpskom jeziku je korišćenjem najmanje jedne reči na srpskom jeziku u Vašoj pretrazi.
Na primer:
https://www.google.com/search?q=wordpress+instalacija
Jezik interfejsa pretraživača
Pomoću naprednih parametara pretrage u URL adresi možete da podesite i jezik za interfejs Google pretraživača. Za ovu svrhu koristi se parametar ‘hl’. Na primer, možete postaviti interfejs na engleskom i rezultate na srpskom:
https://www.google.rs/search?q=wordpress&lr=lang_sr&hl=en
Jezik interfejsa se takođe može menjati putem postavki pretraživača – Search Settings » Languages » Which language should Google products use?.
Google je mnogo više od baze tekstova iz kojih možemo dobiti prave rezultate. Pored teksta na stranici, Google beleži i druge podatke – naslov, veb adresu i još mnogo toga. Ali što je još važnije, takođe koristi svoje algoritme pretraživanja kako bi pronašao najkorisnije i najtačnije informacije iz baze podataka, čak i ako ne napravimo moguću najtačniju pretragu.
Tražite pouzdan hosting? Uzmite ga uz do 75% popusta i dobićete .RS domen na poklon!