Da bi se odgovorilo na ovo pitanje treba da se zna da jedan korisnik može više puta posetiti sajt, jedna poseta može uključivati više prikaza stranica, a jedna stranica može generisati veliki broj hitova.
Veoma često se širom Interneta srećemo sa pojmovima “poseta”, “pregledi stranica” i “hitovi”. Ali koje je značenje svakog od ovih pojmova?
Posetioci = Visitors (1)
• posetioci posećuju veb-sajtove i njihove stranice;
• posetilac može da ima više poseta;
• postoje novi/jedinstveni posetioci (new/unique visitors);
• i posetioci koji su već dolazili na taj sajt (returning visitors);
Posetilac može biti i svaka aplikacija koja zahteva učitavanje resursa ili stranice određenog veb-sajta. Veb-pretraživač koji ljudi koriste za odlazak na veb-sajtove je takođe posetilac.
Pregledi stranica = Pageviews (2)
• pregledi stranica su poznati i pod terminima: stranice, utisci, pregledane stranice;
• to su stranice koje je korisnik pregledao;
• prva stranica koju korisnik otvori zove se ulazna stranica;
• poslednja stranica koju korisnik poseti je izlazna stranica;
Kada korisnik ode na određeni sajt, obično poseti jednu stranicu da bi je pogledao u određenom trenutku. Ova veb-stranica ima URL poput mysupersite.com/products.html. Kada korisnik pristupi stranici mysupersite.com/products.html preko svog pretraživača, stranica broji jedan prikaz što znači da je jednom pregledana. Prikazi stranica se računaju samo kada se pristupi URL-u stranice (.html, .htm, .php, .asp, .aspx i drugi).
Hitovi (3)
• svaki zahtev veb-serveru se smatra hitom;
• učitavanje veb-sajta može generisati brojne hitove;
Hit je svaki zahtev poslat ka veb-serveru i svaki fajl koji je poslat veb-pretraživaču. Zahtevi se obično kreiraju za primanje ili slanje informacija. Za učitavanje određene veb-stranice, svaki resurs od servera se zahteva odvojeno. Resursi stranice su: fajl stranice (.html), fajlovi slika (.png, .jpg …) i svi drugi veb-resursi (.js, .css …).
Jedna veb-stranica se, na primer, obično sastoji od četiri fajla: dve slike, .js skripte i .css fajla. Kada se ova stranica učita, posetilac će tako napraviti 5 hitova – 4 od njih za resurse / fajlove i jedan hit za .html datoteku.
Hitovi su zapravo zapisi u logovima pristupanja veb-serveru. Na primer Apache zapisi sledećeg tipa:
123.45.67.89 – – [06/Jan/2017] “GET /robots.txt HTTP/1.1” 200 80 “-” “Mozilla/5.0 (compatible; Exabot/3.0)”
123.45.67.89 – – [06/Jan/2017] “GET /wp-includes/js/jquery/jquery-migrate.min.js HTTP/1.1” 200 7200 “-” “Mozilla/5.0 (iPhone; CPU iPhone OS 7_0 like Mac OS X)”
U slučaju da primetite povećano korišćenje CPU vremena, koje dolazi od hosting naloga, možete proveriti detalje u Awstats-u. Ako je opterećenje servera uzrokovano agresivnim ili “lošim” botovima, postoji način da im se ograniči pristup Vašem hosting nalogu.
Posete (4)
• “posete” ili sesije;
• jedan korisnik može imati više poseta;
• tokom jedne posete, može se pregledati više stranica sa puno hitova;
Poseta može imati trajanje, broj pregledanih stranica, ulaznu i izlaznu stranicu. Korisnik može generisati nekoliko poseta koje su vremenski odvojene. Poseta se definiše kao vreme za koje korisnik pregleda veb-sajt, otvara stranicu za stranicom i potom završi sesiju.
Statistika za posete i posetioce
Brojanje i analiza korisnika, poseta, stranica i sl. može da se izvrši različitim veb alatima za analitiku, a najpopularniji je Google Analitics.
Način praćenja i prebrojavanja posetilaca implementiran je na samom veb-sajtu. Neke od metoda za prikupljanje podataka o posetiocima su: upotreba njihove IP adrese, korisničkog agenta, kolačića, identifikatora jedinstvene registracije itd.
Kada se broj korisnika broji po IP adresama, statistika može uključivati sistemsku komunikaciju veb servera. Na taj način aplikacija veb-sajta može biti registrovana kao posetilac ako postoji cron zadatak koji treba da pristupi veb stranici. Primer je WordPress Cron Jobs sistem, koji poziva /wp-cron.php fajl da pokrene cron zadatke.
Ako primetite povećan broj hitova za wp-cron u Vašem Awstats alatu, možete pokušati da premestite Cron zadatke iz WordPress-a u cPanel. Ovo će optimizovati korišćenje resursa Vašeg veb-sajta i ubrzati učitavanje.
Statistike za posetioce, posete i prikaze stranica mogu se koristiti kao indikator popularnosti i reputacije veb-sajta. Informacije o pogodnostima mogu biti korisne i za merenje propusnog opsega sajta.